Als je pagina wordt weergegeven in Google wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen op jouw pagina klikken. Hoe kun je er nu voor zorgen dat het percentage van mensen dat op jouw pagina klikt, de Click Through Rate, zo hoog mogelijk wordt?

Samenvatting van de video:

Zoals je waarschijnlijk al weet, kiest iemand die op Google zoekt altijd een resultaat uit de top 10. De eerste pagina dus. De kans dat je een click op de tweede pagina krijgt is erg laag. Hoe hoger je positie in de top 10, hoe meer clicks je krijgt. De eerste plek in Google levert volgens 1 van de meest uitgebreide studies 35% van alle clicks op. Genoeg reden om voor die eerste plek te gaan dus!

De twee redenen waarom je naar een zo hoog mogelijk CTR zou moeten streven!

  1. Omdat hoe meer bezoekers er op jouw website in Google klikken, hoe meer bezoekers dat oplevert. Meer bezoekers betekent in principe ook meer omzet, likes, shares of wat je dan ook met de bezoekers wilt bereiken.
  2. En 2, omdat de CTR van een pagina invloed heeft op je positie in Google. De redenatie van verschillende experts hierachter is dat als jouw pagina een hogere CTR dan gemiddeld heeft, het een signiaal van extra waardering is van de gebruiker van Google. Wat voor Google aanleiding is om jouw pagina hoger in de resultaten te positioneren.

Dus stel, we gaan wederom uit van het voorbeeld waarbij je op plek 4 scoort voor de zoekterm “beste smartphone van 2021” en de gemiddelde CTR voor deze positie is 7%, maar in de praktijk behaal je slechts een CTR van 2%. Dan is dat een heel duidelijk signiaal dat om de 1 of andere reden de zoeker op dat specifieke keyword ” beste smartphone van 2018” jouw pagina niet zo interessant vindt, wat Google aan het denken moet zetten of deze pagina inderdaad wel zo relevant en waardevol is voor degene die op dit zoekwoord zoekt. Het omgekeerde is echter ook van kracht. Als jouw website niet een CTR van 7 maar van 12% heeft dan is het een enorm signaal van waardering. Wat google weer aanleiding kan geven om een hogere positie te overwegen.

Nu duidelijk is geworden waarom de CTR zo belangrijk is, duiken we in verschillende methoden die je kunt gebruiken om je CTR te verhogen.

Wat je kunt doen om jouw Click Through Rate te verhogen

  1. Speel in op de emotie van de zoeker en begrijp precies waar die naar op zoek is. Een meta title en description die niet aansluit bij de intentie van de zoeker staat minstens 1-0 achter.
  2. Nummers, zoals bijv. het jaartal. Beste smartphone van 2021 zal bijna altijd een hogere CTR behalen dan enkel beste smartphones. Want misschien betreft het wel een gedateerd artikel. Iedereen op het internet heeft haast en wil geen tijd verspillen aan irrelevante content die niet aansluit bij de zoekbehoefte.
  3. Korte url’s, dit maakt het makkelijk om ze te scannen.
  4. Niet te korte of te lange meta titles. Korte meta titles wordt minder op geclickt en te lange worden afgekapt waardoor je meta title aan aantrekkingskracht moet inboeten. Een gerenomeerde partij Outbrain heeft op basis van uitgebreid onderzoek gesteld dat de ideale meta title tussen de 55 en 60 karakters bevat. Onder deze video staat een link naar een website waar je heel makkelijk de characters kunt laten tellen.
  5. Maak in de meta description heel duidelijk wat men krijgt als ze op de link clicken en zorg dat dit aansluit op de search intent. DE intentie waarmee men op zoek gaat in google.
  6. Rich Snippets.
  7. Site links.
  8. Kijk naar Adwords advertenties, zij moeten voor iedere click betalen wat ze vaak tot het uiterste pusht om de titel en omschrijving zo prikkelend mogelijk te maken. Al is het maar omdat het het verschil kan zijn tussen een winstgevende of verliesgevende advertentie campagne.