Video transcript:

in deze video ga je leren hoe je de inhoud van een pagina specifiek optimaliseert rondom een keyword, ook wel zoekwoord genoemd. De technieken die je hier leert kun je op elk platform toepassen, of je nu een wordpress site, een joomla site, een systeem als wix gebruikt, een webshop hebt in Magento of een zelf gebouwde oplossing hebt. Mocht je niet weten waar je bijvoorbeeld een meta title invoert, dan raad ik je aan contact op te nemen met de partij die je website of webshop heeft gebouwd, of het platform waarop je website of webshop draait.

#1 Plaats je Keyword in de Title Tag

Het keyword in je title tag te plaatsen. In dit geval laat ik je zien hoe ik de title tag in WordPress optimaliseer met de Yoast SEO plugin. De Title tag is een cruciaal onderdeel van het proces om je pagina te optimaliseren voor een keyword. Het laat Google namelijk weten waar de pagina over gaat en wat het meest relevant is. In de titel zet je namelijk altijd het onderwerp van de pagina, als je het goed doet.

Bij voorkeur bevind je keyword zich vooraan de title tag. Moz, een ware SEO gigant maakt uit hun interne onderzoek op dat paginas waarin de keyworden zich vooraan de meta title bevinden beter lijken te ranken. De enige partij die dat kan bevestigen is uiteraard Google. Maar over het algemeen zijn de bevindingen van MOZ accuraat. Verder is het zo dat een gebruiker van google de zoekresultaten vaak scant, tijd is immers kostbaar, en die scan zich geregeld op de eerste woorden van de meta title richt. Nog een reden dus om je keyword zoveel mogelijk vooraan de meta title te plaatsen. Houdt het echter wel altijd natuurlijk.

#2 Plaats je Keyword in de eerste en laatste 100 woorden van je pagina

Plaats je keyword in de eerste en laatste 100 woorden van je pagina. Dit is namelijk een bevestiging voor Google dat je pagina ook echt gericht is op je keyword. Als jouw keyword “nikon d3300” is, maar in de eerste 100 woorden is “nikon d3300 niet te vinden, dan is het de vraag hoe belangrijk de rol van de nikon d3300 echt is op deze pagina. Hetzelfde geldt voor het laatste gedeelte van je pagina, waar indien je een artikel schrijft vaak een conclusie wordt geschreven. Als je keyword zich daar niet in bevindt is het de vraag hoe relevant je keyword nu echt was voor deze pagina.

#3 Plaats je Keyword minimaal een X aantal keer in de content

Plaats je keyword minimaal 3 keer op een pagina. Anders kun je wederom google aan het twijfelen brengen over de relevantie van de pagina voor gebruikers die op je keyword zoeken. Overdrijf het echter ook niet, probeer geen specifieke ratio’s na te streven, maar schrijf de content echt voor je bezoeker en lever zoveel mogelijk waarde. Wil je toch echt specifiek toewerken naar een bepaalde keyword density, dus welk percentuele aandeel je keyword in de totale tekst heeft? Dan kun je de keyword density van de top 10 resultaten in kaart brengen en daar patronen in proberen te ontdekken. Anders houd je het simpel en verwerk je het keyword minimaal 3 keer op je pagina en stem je het verder puur af op wat jij optimaal vindt voor de bezoekerservaring.

SeoSurfer.com is een hele handige tool om snel in kaart te brengen hoe vaak de top 10 resultaten een keyword in hun content hebben opgenomen.

#4 Neem je keyword op in de H1 tag

Plaats je keyword in een H1 tag. Als je gebruik maakt van WordPress dat is de titel van je pagina gelijk de H1. Veel andere platformen waarin je een website of webshop bouwt hanteren dezelfde aanpak. Zo niet dat plaats je <h1>Pagina title met daarin je keyword</h1> in de code van je pagina. Let wel op dat je slechts 1 <H1> Tag op je pagina hebt. Nogmaals als je WP gebruikt, de titel is je H1. Je hoeft dan niet de html code in te duiken.

#5 Plaats je keyword in de alt-tekst van een afbeelding

De alt tekst van een afbeelding omschrijft de afbeelding. Door je keyword in de alt tekst van je afbeelding te plaats geef je indirect aan dat het een afbeelding is waarin je keyword een belangrijk rol speelt. Wat weer een bevestiging is voor google dat de pagina om je keyword draait.

#6 Plaats je keyword in H2 tags

Plaats je zoekwoord in minstens 1 H2 tag. Overdrijf het echter niet en ga voor een natuurlijk geschreven artikel voor de lezer. Je hoeft je zoekwoord zeker niet in iedere H2 tag te verwerken. In wordpress plaats je een H2 tag door op paragraaf 2 te klikken

#7 Plaats je keyword in je URL

En houdt je url verder zeer compact. Dit raadt Google specifiek aan in hun Google webmaster tools. Meerdere onderzoeken hebben tevens aangetoond dat korte url’s meer clicks krijgen dan lange url’s. Mede doordat ze makkelijker te scannen zijn.

Pas deze techniek echter alleen aan voor nieuwe pagina’s die je creëert, tenzij je heel goed weet wat je doet.

#8 LSI keywords

Google is steeds beter in staat om de inhoud van je pagina’s te doorgronden en te bepalen in hoeverre die gerelateerd is aan het keyword waarop gezocht wordt. Google doet dit onder andere door de complete relatie tussen de woorden op een pagina onderling te analyseren. Meerdere woorden tezamen kunnen een verband leggen en het daadwerkelijke onderwerp van de pagina scherper maken.

Denk bijvoorbeeld aan een pagina over bloem kopen. Zonder een relatie tussen “bloem kopen” en de overige woorden op je pagina is het onduidelijk of het over een bloemetje gaat of over bloem om een taart mee te bakken. Door bepaalde woorden die een sterke relevantie met je keyword hebben, in je pagina te verwerken versterk je het signaal aan google dat je pagina echt volledig op dit specifieke keyword is gericht. En omdat google de gebruiker de meest relevante resultaten wil tonen, heeft dat vaak behoorlijke positieve invloed op je positie.

Hoe bepaal je echter wat voor jouw keyword de meest relevante zoekwoorden zijn? Het antwoord is misschien wel simpeler dan je denkt.

Ga naar google en voer je zoekwoord in. Vervolgens zie je onderaan de pagina allerlei gerelateerde keywords. Dat zijn exact de keywords die je in je artikel wilt verwerken. Kijk tevens ook naar eventuele vet gedrukte woorden in de top 10 resultaten. Je zult ze echter lang niet altijd zien.

Houdt er rekening mee dat die keywords niet altijd even makkelijk in de inhoud van je pagina te verwerken zijn. Soms zijn het combinatie van woorden die niet op een mooie en natuurlijk manier tot een zin te verwerken zijn. In dat geval kun je proberen de onderlinge woorden uit elkaar te halen en in dezelfde zin te plaatsen.